7 مارس 2023 - بر اساس تحقیقات ارائه شده در نشست علمی سالانه کالج قلب و عروق آمریکا، یک مداخله چند وجهی برای بهبود شیوه‌های تجویز، احتمال تجویز سه دسته از داروهای توصیه ‌شده در گایدلاین های بالینی را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی، بیش از چهار برابر افزایش داد. این مطالعه به طور همزمان در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) به صورت آنلاین منتشر شد.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی، با خطر بالای حوادث قلبی جدی روبرو هستند. با این حال، داروهایی در حال حاضر در دسترس است که تاثیرات پیشگیرانه ی خوبی را در کاهش بیماری و مرگ زودرس به این بیماران ارائه می دهد. اما برای تعداد بسیار کمی از چنین بیمارانی، همه ی داروهای پیشگیرانه ی توصیه شده در دستورالعمل های بالینی، تجویز می شود.

این مطالعه به دنبال بهبود شیوه‌های تجویز دارو در این جمعیت پرخطر با هماهنگی بهتر مراقبت‌ها میان متخصصان قلب، متخصصان مراقبت از دیابت و پزشکان مراقبت‌های اولیه بود. به گفته محققان، میزان موفقیت بالای این مداخله به‌ ویژه بر رفتار تجویز دارو توسط پزشکان قابل توجه بود زیرا مطالعات قبلی نشان داده اند در این زمینه با چالش های مهمی روبرو بوده اند.

دکتر Neha J. Pagidipati، دانشیار پزشکی در قلب و عروق در دانشکده پزشکی دانشگاه دوک و موسسه تحقیقات بالینی دوک و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: نتایج تحقیقات ما بسیار هیجان انگیز بود. این مطالعه به ویژه در مقایسه با استفاده نادرست از این درمان‌ها در عمل معمول بالینی، نشان داد که یک مداخله هماهنگ و چند وجهی با هدف بهبود تجویز درمان مبتنی بر شواهد در کلینیک‌ های قلب، در واقع می‌تواند کیفیت مراقبت ارائه شده به بیماران را بهبود بخشد.

این مطالعه بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری آترواسکلروتیک قلبی (بیماری قلبی مربوط به انسداد عروق) انجام شد. محققان بطور تصادفی از 43 کلینیک قلب و عروق برای دریافت آموزش های پایه؛ یا یک مداخله شش قسمتی متناسب، با هدف بهبود تجویز سه دسته از داروها، برای شرکت در این مطالعه دعوت کردند. گروه های دارویی شامل این موارد بودند: استاتین ها که کلسترول را کاهش می دهند؛ مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین / مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین(ACEi/ARBs)که فشار خون را کاهش می‌دهند و از قلب و کلیه‌ها محافظت می‌کنند؛ و مهارکننده‌های کوترانسپورتر-2 گلوکز سدیم (SGLT2i) یا آگونیست‌های گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون(GLP-1Ras) که دارای مزایای مهم قلبی عروقی و کلیوی هستند.

کلینیک هایی که مداخله چند وجهی را انجام دادند، برای انجام یک تجزیه و تحلیل خاص از کلینیک در مورد موانع مراقبت و یک مسیر مراقبت تعریف شده بر اساس موانع شناسایی شده، با محققان همکاری کردند. آنها همچنین ابزارهایی را برای هماهنگی مراقبت بین پزشکان، آموزش پزشک محور و اطلاع رسانی برای کنفرانس ماهانه، تهیه ی منابع آموزشی بیمار محور و بازخورد در مورد معیارهای کیفیت، دریافت کردند که عادات تجویز آنها را در مقایسه با سایر کلینیک ها بررسی و آشکار نمود.

در طول این مطالعه، کلینیک‌های شرکت‌ کننده 1049 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را شناسایی کردند که هر سه کلاس دارویی در ابتدا برای آنها تجویز نشده بود. در آخرین ویزیت پیگیری که 12 ماه پس از مداخله برای اکثر بیماران انجام شد، تقریباً برای 38٪ از بیماران در کلینیک هایی که مداخله متناسب را دریافت کردند، هر سه کلاس دارویی تجویز شده بودند که بطور قابل توجهی بیشتر از 14.5٪ از بیمارانی بود که در کلینیک‌هایی که تنها آموزش‌های اولیه را دریافت کرده بودند، هر سه دارو برایشان تجویز شده بود. این تفاوت آماری نقطه پایانی اولیه کارآزمایی را برآورده کرد.

به گفته ی محققان، این تفاوت در درجه اول ناشی از افزایش زیاد تعداد نسخه های داروهای SGLT2i وGLP-1RA  است. در حالی که تجویز این داروها در هر دو گروه از کلینیک ها افزایش یافته بود، (احتمالاً به دلیل تغییر دستورالعمل‌ها در طول مطالعه)، این افزایش در کلینیک ‌هایی که مداخله ی مناسب را دریافت کردند، بسیار بیشتر بود.

محققان گفتند که ماهیت سفارشی مداخله و استفاده از چندین جزء، به جای یک جزء، احتمالاً به موفقیت مداخله کمک کرده است. آنها قصد دارند اطلاعات مربوط به مداخله را به طور گسترده در دسترس محققان قرار دهند تا بتوان آن را در محیط های مراقبت های بهداشتی به کار گرفت.

در حالی که این کارآزمایی برای ارزیابی مزایای بالینی طراحی نشده بود، محققان گفتند که افزایش پذیرش بهترین شیوه‌های توصیه ‌شده توسط گایدلاین ها ممکن است به بیماران در مدیریت بهتر شرایط مزمن خود برای سلامتی بهتر در دراز ‌مدت کمک کند.

دکتر Pagidipati، گفت: به همان اندازه که توسعه درمان‌های جدید مهم است، تمرکز بر رساندن این درمان‌ها به بیمارانی که به آن‌ها نیاز دارند، نیز مهم است. این مطالعه ثابت می کند که تجویز این داروها می تواند به طور قابل توجهی بهبود یابد و ما می دانیم که استفاده بیشتر از این داروها از بروز حوادث قلبی عروقی جلوگیری می کند.

محققان قصد دارند داده ها را بیشتر تجزیه و تحلیل کنند تا روند پایبندی به دارو را ارزیابی کنند، و تنوع بین کلینیک ها و اثرات اجزای فردی مداخله چند وجهی را تجزیه و تحلیل نمایند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-03-multifaceted-strategy-boosts-diabetes-heart.html